Vložil:Twyggy - 6. srpna 2011
Aneb jak za málo peněz pořídit hodně muziky.
Nedávno se dočkal dokončení další vůz, který se tu tak různě válel po stole a šuplících už nějaký ten pátek, přesněji jeden rok, čtyři měsíce a patnáct dní. Původně šlo o "stavebnici" vozu Res. Ona to byla spíše taková vystřihovánka. Lépe řečeno to byl šikovně rozkopírovaný typový výkres. Dnes už se modely staví jinak, tak jako dospěleji z Hi-Tech materiálů, jako jsou destičky a profily evergreen, případně Tamiya. Papír je dnes už tak trochu zapomenutý a někdy i přímo zatracovaný. Pravdou ale zůstává, že je nejdostupnější, nejlevnější a velmi tvárný.
Podíváme se tedy jak z tohoto archaického materiálu, lze postavit vagon, který je na náklady poměrně nenáročný a na jehož stavbě se lze mnohému přiučit.
Ze stavby bohužel moc fotek nemám, jen tahle jedna, kde se torzo vozu krčí v pozadí.
Pokusím se průběh stavby popsat, tak doufám, že máte dobrou fantazii, budete ji potřebovat. Konstrukce plošinového vozu z papíru je velmi jednoduchá. Pokud nebydlíte v holobytě nebo studentské koleji, vše potřebné najdete doma, nejdále v papírnictví. Postup je následující. Stáhneme si potřebný typový výkres, výborným zdrojem je internet nebo katalog vozů ČD-Cargo kde jinde než na internetu. Sem tam se dá dostat k papírovému katalogu vozů. Ten co mám je ale už asi 15 let starý. Jakmile ukořistíme výkres, zmenšíme ho do potřebného měřítka a vytiskneme. Ti šikovnější si mohou v nějakém kreslícím programu výkres upravit tak, že budou mít třeba 4 bočnice, alespoň 3 ložné plochy zhora a nejlépe počet čel odpovídající počtu bočnic.
Takto vzniklou vystřihovánku podlepíme ideálně kartonem z kancelářských složek, chce to tak dvě vrstvy. Po důkladném proschnutí pod zátěží, vznikne silná vrstva s obrázky. Teď nám nic nebrání vzít do ruky skalpel a začít řezat. Vyřežeme bočnice a čela. Ložnou plochu však né v plné šířce, ale v šířce odpovídající vnitřní vzdálenosti bočnic. Ano, je třeba trochu počítat a meřit. Vnitřní vzdálenost bočnic vysledujeme z výkresu a při vzetí v úvahu šířky podlepených bočnic se k nějakému rozměru vždy dopracujeme. Ložnou plochu narýhujeme zvrchu, dojde tak k imitaci spár mezi prkny.
Pokud byl výkres přesný a neřezali jsme po pěti pivech, mělo by stačit položit ložnou plochu prkny dolů na rovnou podložku, a na tupo kolem ní nalepit bočnice a čela vozu. Vznikne tak základní torzo vozu. Nelekejte se, čela vozu budou co do šířky přesahovat bočnice, to je správně. Je totiž třeba nařezat z kancelářského papíru proužky o šírce zhruba 1 - 1.5mm, kterýmy olemujeme bočnice a doženeme tak jeho šířku. Vznikne tak onen "rantl" který lemuje každý rám železničního vozu.Nyní je dobré napustit alespoň tento lem a bočnice zevnitř tekutým vteřinovým lepidlem. Vůz se tak zpevní a po zaschnutí se dá takto napuštěný papír i velmi dobře brousit. Co se týče kroucení modelu, pokud lepíte přesně, nic se nestane. Pokud se o kousek seknete jako já, model půjde do vrtule. V mém případě to ale není nijak moc a při zběžném pohledu to není poznat. Na jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv.
V tento okamžik lze vnější vzhled vozu prohlásit za hotový, záleží na vkusu toho a kterého soudruha, kolika detaily chce vůz doplnit, Nárazníky jsou samozřejmostí, ale někdo například oželí boční vázací oka, někdo kotvičky pro posun vrátkem a někdo bude chtít na voze mít všechno. Já osadil vázací háky, kotvičky a bylo. Úplně jsem zapomněl na přestavovače brzd a brzdová kola. Ty snad nekdy v budoucnu doplním.
Co se týče uchycení podvozků. Já použil staré podvozky z produkce LPH Jičín(dnes bych doporučil podvozky Loco), takže jsem zespodu vozu na příslušné místo nalepil matku M3 a podvozek přichytil patřičně zkráceným plastovým šroubkem zakoupeným v OBI. Podvozky jsou tak kdykoli snímatelné. Ale pokud se vám toto zdá moc sofistikované, zalepte do vozu špejli, nasuňte podvozek a na konec špejle nalepte cokoli, co zamezí podvozku vypadnout. Levné, funkční a jednoduché. Spřáhla lze nalepit přímo na podvozky, a nebo použít kinematiku.
Závěrem pouze doporučím jistě notoricky známý článek, který pojednává v podstatě o tomtéž, jen za použití moderních materiálů. Poslouží k pochopení toho, co jsem se tu snažil popsat. VoVo je lepší dokumentaista nežli já.
Použití destiček a profilů jednoznačně ulehčí práci a bude mít vliv na vlastnosti modelu. Ale zejména pro začínající modeláře, je papír ideální varianta, pokud se něco nepovede, koš je hned vedle a můžeme bez výčitek začít znova. Navíc pokud opravdu srazíme náklady na minimum. Tak se s takovýmto modelem musíme do 200kč vejít možná i s kinematikami.
Ještě přidám pár fotek přo představu co může z papíru vzniknout. Barva je Agama 22L tuším a popisky jsou Jiran Hadgs CDC, upraveno pouze na "gs" a prvni "S" je z aršíku Sas od Detailu. Na model by se dalo doplnit spoustu dalších detailů, ale toto byl takový pokusný králík a tak nedostal uplně tu nejlepší péči.
Seznam vložených komentářů.
Vložil:Jirka1 (84.21.101.xxx) - 8. 8. 2011 21:00:22
Koukám, že to jsou ještě pozůstatky mých pokusů o sérivou výrobu nákladních vozů v našem modelářském kroužku. :-)
Vložil:Twyggy (90.177.38.xxx) - 8. 8. 2011 21:32:51
No vlastně je to tak :) Ale tím pádem se profláklo, že zárodky vozu vznikly někdy před cca 13-ti lety :D To je skoro až hrozná představa :D Na druhou stranu, je vidět, že stará škola nerezaví ;)
Vložil:Juraj Šufliarsky (194.160.161.xxx) - 13. 10. 2011 19:32:30
Dobrý deň,
Rád by som sa informoval, akým spôsobom sa dá typový výkres zmenšiť do požadovanej mierky 1/87 a potom následná príprava na tlač? mám na mysli program a funkciu, na svojom PC používam Adobe Ilustrator CS4
Vopred srdečne ďakujem za odp.
Vložil:Twyggy (194.228.158.xxx) - 13. 11. 2011 21:31:47
Stačí vytisknout výkres, a pak pokud vím, jak má být model například dlouhý, dopočítám pomocí trojčlenky potřebné zmenšení nebo zvětšení. Není to žádná věda...funkce v anglickém programu bude nazvána resize.
Vložil:Jirka (79.98.157.xxx) - 12. 2. 2015 19:31:48
Ahoj, poslal by jsi mě ten vůz zmenšený na 1:87 na email zeleznicemartinice@seznam.cz ?
Mockrát děkuji, Jirka.
Články s podobným obsahem