Vložil:Twyggy - 14. září 2010

Share/Bookmark

...aneb Zamračená fy. Hekttor v kabátě ČD Cargo

Jelikož mi doslova učarovaly modely vytvořené z leptaného plechu, musel jsem samozřejmě mít také ten svůj. Kvalita a detaily leptané stavebnice drtivě předčí většinu dostupných odlitků a tak se šlo na věc. Kriteria byla jasná, lokomotiva musí být skříňová, aby v ní bylo hodně místa, tím pádem se v ní dalo dobře pájet a nebyl problém s vnitřnostmi(a aby se tam schovaly různé prasečiny kterým se při stavbě prvního leptu zaručeně nevyhnu ;) ). Pak jsem narazil na fotky "Modré Zamračené" a bylo vymalováno...

 

 

Lept objednaný u výrobce dorazil cca za 5 týdnů(ano, slovy pět), jedna z posledních V100 Start dorazila obratem, obtisky jsou příběh sám pro sebe, leč dorazily a jsou vcelku dle skutečnosti. Místní elektra dodala super čínskou pájku zaručené kvality dokonce s regulací teploty za "dvěstěpáďo" a neutrální pájecí kapalinu na mosaz dodal obchůdek o kousek vedle za "pade". Rodeo může začít :)

 

Jelikož jsem se chystal pájet mosazné plechy poprvé v životě, psychicky jsem se připravil na všechno. Záhy se však ukázalo, že francouzský postoj byl předčasný, neboť pájení je při troše šikovnosti a zatraceně velké hromadě trpělivosti ve své podstatě velmi snadné. Oříškem se totiž stává fixace dílů v požadované poloze. Občas si člověk připadá, že by potřeboval ještě dvě ruce, nejlépe azbestové a se sadou kloubů navíc. Díly se totiž bez ohledu na svoji velikost vždy prohřejí celé a to setsakra rychle. Hrot páječky se také v jistých okamžicích stává vašim nejhorším nepřítelem. Otisky z malíčku by mi po dva týdny nesejmul ani Horacio z kriminálky Miami.

 

Mnoho obrázků ze stavby jsem nepořídil, stavba jde docela od ruky a fotit každý krok by celkový čas protáhlo na dvojnásobek. Pracuji stylem hodinu přemýšlet a pak pět vteřin pájet. Nehledě na to, že stavební postup je s různýmy obměnami popsán kdekoli na internetu, například velmi dobře a dostatečně detailně zde. Já nabídnu tedy pouze pár svých postřehů.

 

1) Do výstuh střechy nad stanovišti strojvedoucích jsem vystříhl díru, aby bylo možno lépe instalovat osvětlení reflektoru i po kompletaci stavebnice. Pokud totiž nevystřihnete díru do výstuhy a ještě k tomu se vám povede připájet výstuhy střechy, zabarikádujete si tak jakýkoli přístup do prostoru střešního reflektoru zevnitř skříně a po kompletaci modelu jej težko osvětlíte.

 

2) Veškeré detaily na střechu jsem dolepoval až po vytmelení a vybroušení střechy do perfektního tvaru. Pod poklopy jsem vyvyrtal díru do střechy skrze kterou jsem poklopy zevnitř připájel. Háčky, okapy, spojovací pásky a síťky jsem lepil vteřinovým lepidlem.

 

3) Závěsky se pájí ZEVNITŘ bočnic.

 

4) Plechovku s pivem stavte dostatečně daleko, pivo nefunguje moc dobře jako smáčedlo k pájení.

 

5) Těsně před připájením střechy jsem odřezal prakticky celou horizontální střešní vzpěru abych vytvořil dostatek prostoru pro vnitřnosti z V100.

 

6) Je dobré mít pro stavbu konkrétní předlohu a pokudmožno mnoho fotografií. Např u 751 219 - 7 která by měla být ze třetí série, je oproti typovému výkresu(a provedení stavebnice) odlišná na střeše v tlumiči výfuku. Stavebnice diktuje široký tlumič, zaoblený podle střechy, který lemují dělené okapové lišty. 219 má však tlumič rovný, úzký a okapové lišty vedou nepřerušené po celé délce střední části střechy. Nejprve jsem myslel, že jde o odlišnost mezi řadami 749 a 751, ale našel jsem fotografie obou řad v obou provedeních.

 

7) Poklopy ve středu střechy jsou rovné, nekopírují její zaoblení. Po jejich připájení na střechu pod nimi vznikne škvíra. Stačí do ní napěchovat trochu tmelu. K naprosté spokojenosti používám Testors Contour Putty. Tmel je možné po cca 24 hodinách ořezávat či brousit a to i do velmi tenkých vrstev. Okolo poklopů stačí přebytečný tmel odřezat a výsledný efekt je dokonalý.

 

8) Poklop u velkého ventilátoru je nutné naohýbat do jehlanu a nalepit/připájet předleptaným křížem dolů.

 

9) Dobře spájený lept je velmi pevný. Při maskování rámu lokomotivy mi model vypadl na zem a v podstatě se mu nic nestalo, když nepočítám ten skoroinfarkt co jsem dostal já...

 

10) Střechu vyžíhejte nad sporákem. Plynovým. Nad indukční deskou to moc dobře nepůjde. Stačí ji držet v kombinačkách, šmidrat s ní nad ohněm jako s buřtem a jakmile se po ní rozběhne modrofialová mapa, můžeme podávat. Nejlépe chutná s trubkou do vysavače (velky rádius střechy) a s kulatinou cca 3mm (malé boční rádiusy). Možná by šel velký rádius vyválet válečkem na těsto na měkkém podkladu. Ovšem zhrození v ženských očích které vás vidí válet kus opáleného plechu válečkem na jídlo na právě převlečeném bílém prostěradle je skoro nadpozemské.

 

11) Kočky držte od spájené karoserie co nejdále. Lesknoucí se plechová skřín lokomotivy cinkající po dlažbě je pro kočky z neznámých důvodů neodolatelná hračka.

 

12) Pokud se vám střechu nepovede naohýbat podle výztuh, nesmutněte. Také jsem výstuhy neinstaloval a nic se nestalo. Naopak ve skříni lokomotivy tak vznikne dost místa pro jakékoli dodatečné vybavení si usmyslíte. Na střeše není totiž ani tak důležitý přesný tvar dle výstuh, ale aby byla oblá a ohyby rovné po celé své délce. Zvlněný ohyb, hlavně v menším rádiusu, ještě podtrhne lakování a model se tak zbytečně zhyzdí (ikdyž nutno podotknout, že některé skutečné stroje také nejsou zrovna příklad geometrie v praxi, opět zde platí pravidlo o předloze.).

 

13) Pájet doporučuji na jakémkoli prkýnku. Dřevěném, ne plastovém ze švédska ;) A také se jednoznačně hodí nejaká dřevěná kostka s alespoň trochu pravým úhlem, pár kolíčků a k fixaci některých dílů, jako třeba střechy, se hodí lakýrnická lepicí páska.

 

14) Při broušení (hlavně střechy) se nebojte tnout do živého. Plech je dostatečně silný a pokud by někde nebyl, stačí vzniklou díru zapájet a brousit se může dále.

 

15) Lept po pájení a před lakováním je dobré popatlat tekutým mýdlem a omýt horkou vodou. Tedy chemik nejsem, mýdlo se mi zdálo funkční, avšak teď jsem se dočetl cosi o tom, že obsahuje nějaký xindl, který má mastit pokožku. Tudíž odmaštění prý nejlépe perchlorem.


 

 

 

 

Lokomotivě k dokončení chybí ještě pár detailů, uvidíme jak čas dovolí. Každopádně však lepty jsou v dnešní době modelářská špička. Už mám v plánu hned několik dalších zamračených a vypadá to, že se od nich jen tak nehnu ;)

 

Po nějaké době tu máme další mizerné foto jak pokračují práce na lokomotivě, vpodstatě jí pouze chybí zašpinit, zasklít a osvětlit.

 

 

Dokončovací práce jdou velmi pomalu, lokomotiva zatím dostala ČéKáĎácké znaky, lehkou patinu a zasklení. Ještě stále chybí pár detailů...

 




Seznam vložených komentářů.


Vložil:VoVo (88.208.99.xxx) - 21. 9. 2010 18:00:19

jojo...

...to vypadá velmi slibně, pánové mám radost, že třeba i ten můj článek vám všem pomohl, poslední dobou už jsem těch zamračených viděl několik a všechny lepší než ta moje, čím to asi bude :) co jsi na to použil za barvy (druh + odstíny)?


Vložil:Twyggy (85.70.93.xxx) - 21. 9. 2010 18:24:25

Barvy...

...jsou podle dostupnych informaci RAL 5003 a RAL 5015. 5003 (tvava modra) ma velmi dobry ekvivalent v barve Model Master 1772 "Blue Angel" a 5015 (svetla modra) snad ani ekvivalent nema. Takze agama 05 M Modra a do ni bilou podle chuti. Sikovna vec je tohle : http://scalemodeldb.com/paint. Funguje to jako prevodnik barev do ruznych standartu. Dokaze to vzit barvu i z fotografie, ale to je spis tak orientacne. Jinak tvuj clanek me presvedcil ze na tom zas tak nic moc urcite nebude a rekl jsem si ze to taky zkusim :) Uz na ni mam obtisky a je to cim dal vetsi kocka...


Vložil:JM (90.178.219.xxx) - 26. 9. 2010 8:10:52

Je parádní, povedla se Ti!!! Ty odstíny jsi trefil fakt pěkně.


Vložil:Zlámalík (83.240.124.xxx) - 15. 10. 2010 23:37:42

Není to zbytečně dokonalé?

Pane kolego, to vám není blbé, nastavit hned napoprvé laťku takhle vysoko? Nu vot. Učit se, učit se, učit se... :-)


Vložil:VoVo (82.100.63.xxx) - 18. 10. 2010 9:56:56

Souhlasím...

...na první lept a první loko je to vážně krasavice, klobouk dolů a závidím trpělivost (nejen) s těmi všemi obtisky :)


Vložil:Twyggy (85.70.93.xxx) - 19. 10. 2010 12:00:50

Když jsem přidával fotky,

měl jsem trochu obavy, zda nebudu kamenován za nedostatky...že dostanu vynadáno za "dokonalost" mě ale vážně ani ve snu nenapadlo :D Jsem však rád, že se mašinka líbí, a doufám, že ve finální podobě bude ještě o něco hezčí :) Vovo, trpělivost kompenzuji tempem práce :D Vždy když mám po půl hodině chuť to zahodit, tak je ten nejvyšší čas se na to vykašlat a jít spát ;) Ovšem velké dík a vlastně i zásluha na vzniku téhle lokomotivy patří hlavně tobě, neboť nápady, podněty a inspirace z tvého webu mi dali impluz do toho jít, a to už musí být abych já se k něčemu rozhoupal ;)


Vložil:Zlámalík (83.240.48.xxx) - 6. 1. 2012 23:26:17

Zájem...

Pane kolego, kdybyste náhodou uvažoval o obměně vozového parku, jak píšete u VoVa na webu, dejte mi prosím vědět na mail jiri (at) zlamal (.) cz Díky předem!


Vložil:pantany (212.197.6.xxx) - 24. 2. 2012 13:53:34

nadhera

tak toto je neskutocne pekna bardotka, nadhera, a ze prvy model z leptu fu sila, fakt, klobuk dole. ja som z leptov posraty, takze cakam kedy ju niekto seriovo bude vyrabat v TT a vyzera to tak ze to bude Kuehn


Vložil:Karl vom Bahnhoff (82.142.121.xxx) - 15. 8. 2013 14:23:19

SUPER

Pěkné!!! nechcete nějaký lept od www.dh-loko.cz? :) Fakt pěkné to máte!!! Karel R.

 

Články s podobným obsahem

 

Vyhledávání
Spamovník

Pokud nechcete zmeškat extra výživné kousky ...

Highlights
  • 5. 4. 2012 22:56:54

    Brzy přibude nová sekce o našem zápolení s Unity enginem ... a nebo taky ne :)

  • 11. 1. 2012 15:06:50

    Twyggy si zařídil internetový obchod. Nakouknout můžete na Top Class Model

  • 12. 6. 2011 0:01:49

    Byla přidána sekce článků o vrtulníku Double Horse Legend.

  • 31. 1. 2011 17:52:00

    Po krátkém výpadku se nám snad povedlo znovu oživit stránky.
    Omluvte ale nepřítomnost některých obrázků, které pohltila temnota spolu s ostatním původním obsahem, který nebyl zálohován.

Reklamní koutek